flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Підстави звернення громадян і порядок розгляду судом виборчих справ

21 жовтня 2015, 14:22

25 жовтня 2015 року відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIIІ «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році», Закону України «Про місцеві вибори» відбудуться чергові вибори.

З метою організаційного забезпечення підготовки до розгляду адміністративних справ відповідної категорії з додержанням строків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, у Косівському районному суді встановлено особливий режим роботи для працівників апарату суду та суддів в позаробочий час, святкові і вихідні дні, а також напередодні дня виборів та безпосередньо у день виборів.

Порядок і підстави звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, а також порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються Главою 6 Кодексу адміністративного судочинства (далі КАС України).

Стаття 106 КАС України визначає вимоги до позовної заяви. У позові зазначаються: найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява; ім'я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;  ім'я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі; зміст позовних вимог згідно з частинами четвертою і п'ятою статті 105 цього Кодексу і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів, - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

 На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивач надає докази, а в разі неможливості - зазначає докази, які не може самостійно надати, із зазначенням причин неможливості подання таких доказів.

Особливості провадження у справах, пов’язаних з виборчих процесом, визначені статтями 172 – 179 КАС України.

Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні наступні категорії справ, що виникають з виборчого процесу:

- щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій (ч.8 ст.176 КАС України);

- адміністративних справ щодо уточнення списку виборців (за місцезнаходженням відповідної комісії (ч.2 ст.173 КАС України);

- щодо оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори (за їхнім місцезнаходженням (ч.3 ст.174 КАС України).

Громадянин, який має право голосу у відповідних виборах (виборець), є суб’єктом звернення до суду з адміністративним позовом щодо:

1) оскарження:

- рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цієї комісії (ч.2 ст.172 КАС України);

- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб (ч.2 ст.174 КАС України);

- дії чи бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори (ч.2 ст.175 КАС України);

2) уточнення списків виборців (ст.173 КАС України).

Необхідною умовою наявності у виборця права оскаржити рішення, дії чи бездіяльності вказаних суб’єктів оскарження, є порушення цими рішеннями, діями чи бездіяльністю виборчих прав позивача особисто (крім заяв про уточнення списків виборців).

Рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії та її членів можуть бути оскаржені до адміністративного суду за місцезнаходженням дільничної виборчої комісії (ч.8 ст.176 КАС України), а рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії або члена такої комісії – до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням окружної виборчої комісії (ч.9 ст.176 КАС України).

Згідно з ч. 6 – 8 ст. 172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду також у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Суд вирішує зазначені адміністративні справи у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви (ч.11 ст.172 КАС України).

В силу вимог ч.3 ст.174 КАС України, позовна заява щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду (м.Івано-Франківськ вул. Незалежності 46).

Відповідно до статті 173 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах.

Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд за місцем знаходження відповідної комісії.

Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування.

Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно.

Постанови суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.

Необхідно враховувати, що законами про вибори (ч. 2 ст. 42 Закону № 4061-VІ, ч. 2 ст. 33 Закону № 2487-VІ) встановлено, що у день голосування зміни до уточненого списку виборців вносяться виключно на підставі рішення суду. Ці норми встановлюють правила і строк лише виконання судових рішень про внесення змін до уточненого списку виборців і не свідчать про те, що в день голосування судам дозволено розглядати такі справи.

Строки подання позовних заяв щодо виборчих спорів є абсолютними і їх не може бути поновлено (ч. 5 ст. 179 КАС України), в тому числі незалежно від того, коли позивач дізнався про прийняття рішення, вчинення дії чи допущення бездіяльності. Позовна заява у спорах, пов’язаних з виборчим процесом, залишається без розгляду, якщо позивач пропустив строк звернення до суду.

                Отже, закон надає виборцю право на звернення до суду із позовом про уточнення списку виборців в тому числі про включення або виключення зі списку але Вам, виборцям простіше і легше звернутися для ознайомлення із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців Косівської РДА ( м.Косів майдан Незалежності 11) для перевірки та виявлення допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися. Зробити це Ви можете вже сьогодні, щоб не залишатися осторонь від виборів та мати змогу використати своє,  гарантоване Конституцією України, право на вільне волевиявлення. Тим самим Ви зробите свій внесок у належне проведення виборів.